Kalas

Har spenderat kvällen hos min kära syster och hennes lille son Leo som fyller 1 år idag =)
Kvällen firades med chili con carne och givetvis en klassisk tårta, klassisk kanske den inte var
dock, tror inte ngn i hela välden har en likadan tårta, det skulle vara väldigt obehagligt i såfall
med tanke på att tårtan var prydd med en bild på Leo =)

                      

Blir så konfunderad av alla yngre killar och tjejer.
Min systerdotter Felicia är 11 år och fyller 12 nu i februari.
Hon har ärvt mycket av mina kläder och pratar endast MÄRKESKLÄDER.

Var ute med henne i stan för ngn månad sen och handlade kläder.
Hon fick 4 jeans, två skjortor, 1 linne och en tjocktröja. Vad allt kosta? Det berättar jag inte!
Men kände att jag ville ge ngn tillbaka nu när man väl har pengar..
Men dagens 12 åringar går numera oftare med märkeskläder än sköna joggingdräkter och gummistövlar.

Jag kan inte komma ihåg att jag brydde mig särskilt mycket om kläder när jag gick i femman/sexan?
Det enda jag kommer ihåg som alla hade var ju adidasbyxor - det var ett måste att ha!
Även de numera klassiska jazz-byxorna? Alla tjejer som läser detta måste ju känna sig lite träffade, eller?
Idag måste alla ha märkesjeans - märkeströjor och gärna märkesskor!?
Är det dagens mode som sträcker sig ner i åldrarna? Och vad beror det på isf?
Har modet och kläderna för yngre förändrats? Ja, för reklam och förebilder marknadsförs ännu mer och idag är världens yngre ofta sittandes framför tvn för att titta på olika tvprogram/serier, och skaffar därmed snygga hollywood förebilder att se upp till, både utseendmässigt och klädesmässigt.
Dagens barn är mindre aktiva.
När de ska hitta på något med kompisar är det oftast att se på tv, hyra film eller sitta vid datorn och inte i någon timme, utan i flera.

När jag var i min systerdotter Felicias ålder fanns inte datorn, man var mer aktiv. Man var ute på gården och lekte och ville aldrig gå in när mamma kallade att det var dags för mat!

Kanske därför fetma m.m. är vanliga nuförtiden, barn är inte lika aktiva som förr.
Helst av allt skulle de vilja sitta framför datorn dygnet runt och endast spela dataspel, även tv-spel.

Man är bara 20år gammal, men gud va snabbt världen förändrats, om 10 år sitter man med en projektor som dataskärm? Eller kanske ngt ännu mer hightech?
Men gammal känner jag mig inte ännu, men tycker bara det är synd - för barn vet inte vad
de missar genom att gå ut och hitta på saker. Gå ut på gården, lira fotboll eller varför inte köra dunk-gömme?

Nej, nu sitter man här och skriver om ålder?
Denna helgen blir som förra, lugn och skön!

Trevlig helg allihopa! Ta det lugnt! Gör inget som jag inte skulle göra =)

Kommentarer
Postat av: vivi

I'm back. vi måste ringas och ta igen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback